E-handelsbranschen exploderar. Många fysiska butiker som tillfälligt stängs får aldrig öppnas igen.
Att handla online var förr en bekvämlighet och en lyx nu är det en nödvändighet.
Intresset för e-handel just nu är utan motstycke. Många vill veta hur man startar ett e-handelsföretag. Om ditt mål är att tjäna pengar snabbt – det är allt du ska göra, målet bör vara en skalbar, lönsam verksamhet som håller.
Du måste ha en långsiktig vision för att bygga en tillgång som ger verkligt värde till marknaden.
Onlinehandel är en blomstrande verksamhet. För många e-handelsföretag har fått kämpa för att få dragkraft. Använd informationen här för att skapa din e-handelsbutik, skydda dig lagligt, få ordning på din ekonomi, marknadsför och sälj din produkt och börja bygga din butik.
Att starta ett företag från ingenting är mycket givande. Du bygger upp det och ingen kan ta det från dig.
Att bygga ett e-handelsföretag är mer än att välja ett varumärke, skriva produktlistor och börja sälja produkter online. Om du inte driver tillräckligt med trafik till din webbplats kan den floppa även om du har en bra affärsidé.
Steg 1: Undersök Affärsmodeller För E-Handel
Att börja din forskning är det första kritiska steget. Att växa alla onlineföretag är en investering. Behandla det som sådant.
Det finns inte en enda affärsstruktur som fungerar för alla. Tjänstebaserad verksamhet, programvara, digital produktförsäljning och fysiska produkter är bara toppen av isberget.
Innan du kan bestämma dig för vad du ska sälja online måste du förstå de olika affärsmodellerna som finns tillgängliga. Det är inte så svårt som man kan tro, men det påverkar din affärsstruktur.
Det är ett smart val att släppa frakt eller skriva ut på begäran. Om man vill tjäna pengar utan att vidröra din produkt eller investera stort i början.
Om du gillar tanken på att ha ett eget lager fullt av godsaker, investerar du mer i förväg och arbetar med en grossist- eller lagermodell (detaljhandel). Har du en affärsidé för den perfekta produktidén eller en favoritprodukt som du önskar att du kunde sälja under ditt varumärke?
Den affärsmodell för e-handel som lockar mig mest är en enda produktkategori som du kompletterar med affiliate marketing. Du kan styra innehållsmarknadsföring och varumärke på en fokuserad produkt och fokusera resten av din energi på att driva försäljning genom att tjäna pengar på trafik.
Resurser På Affärsmodeller För E-Handel
Det rekommenderas starkt att du tar dig tid och lär dig de olika affärsmodellerna och jämför dem mentalt. Bestäm sedan vilken som bäst passar dina resurser och marknadsföringsstyrkor. Tänk också på var du vill sälja. Marknadsföringen kommer att vara annorlunda beroende på fall om du till exempel vill starta din webbutik på Shopify eller på Amazon.
Steg 2: Hitta nisch för din nya E-Handel
Du måste nischa ner för att driva en lönsam e-handelsbutik. Då det finns många som har hundratals produkter, dussintals kategorier och inget riktigt fokus. Om du inte har en massiv budget kan du inte vara nästa IKEA eller Amazon.
Att välja din nisch är det viktigaste steget för att öppna ditt online-företag. Starta denna process genom att identifiera framgångsrika företag som redan arbetar i detta utrymme.
En avsaknad av konkurrens indikerar vanligtvis att det inte finns någon marknad heller. Se då till att området är konkurrenskraftigt. Välj dock inte en alltför trång nisch och hoppa över allt som domineras av stora märken. Om du har problem med det här, gå vidare med vad du vill göra – ju mer specifik du är, desto mindre konkurrens kommer du sannolikt att möta.
Att nischa ner ger dig också fördelen av att ha många ”axel”-nischer, relaterade till vad du gör, men inte identiska. Du kan arbeta tillsammans med företagare i dessa nischer för att kors marknadsföra, bli (eller skaffa) en affiliate och växa din kundbas.
Välj en produktkategori med många sökord och fokusera på en nisch som fungerar bra i sociala medier, där utgivare i området är affiliates på Amazon. Om du kan hitta några affiliate-marknadsföringsmöjligheter behöver du inte oroa dig för att du skickar många produkter, men du kan ändå tjäna pengar.
Steg 3: Validera Målgrupp Och Produktidéer
När du har identifierat en nisch och affärsmodell kan du bli frestad att börja leta efter produkter att sälja. Gör det inte. Innan du tänker på produktidéer, tänk på personas. Du kan inte förvänta dig att folk ska köpa din produkt om du inte vet vem du säljer till.
Vem är du? Vad representerar butiken? Vilka är dina idealkunder? Du måste projicera en konsekvent varumärkesimage (en resa som börjar med ditt varumärke). Ett ekologiskt utsädesföretag som började sälja konventionellt gödningsmedel skulle inte hålla länge.
Genom Facebook är det lyckligtvis relativt enkelt för oss att hitta en målgrupp online. Specifikt vet du exakt hur många personer du kan rikta in dig på. Du kan gå in för att få mycket fokuserade siffror och detaljerad demografi.
Man kan kalla det en ”målgrupp som kan riktas” – det är lite av en rolig term, men du skulle bli förvånad över att veta att de flesta entreprenörer inte har en aning om hur många människor som finns i sin målgrupp online. Om du vill ha ett varumärke som är inriktat på hardcore triatleter som också gillar mountainbike, kan du behöva gå lite bredare. Du kan inte bygga upp ett företag om din målgrupp bara är ett fåtal personer. När du väl har identifierat bilden du vill projicera och den kund du tillgodoser är det dags att komma med produktidéer. Det bästa är att du börjar med en – du investerar mindre i början, och om du vill erbjuda mer kan du testa vattnet med affiliate marketing.
I exemplet med ett ekologiskt fröföretag kan du hitta populära ekologiska produkter på Amazon och skapa innehåll för att skicka trafik till de anslutna produkterna. Om något fattar eld kan du överväga att skapa ditt eget märke av den produkten. Om du inte är 100% säker på vad du ska sälja kan du använda affiliate-marknadsföring för att validera din idé.
Innan du investerar i produkten ska du dock utvärdera den noggrant. Även om du väljer en dropshipping-modell vill du testa den noggrant och få en känsla för produkten själv så att du kan identifiera eventuella problem och förbereda kundtjänstskript för att svara på vanliga frågor.
Kan ni leverantörer som uppfyller era priser? Vad händer om din leverantör faller igenom finns det ett alternativ för säkerhetskopiering? Därför är det en viktig del att validera din idé för att bestämma livskraften för den.
Steg 4: Registrera Ditt E-Handelsföretag Och Varumärke
Du behöver ett varumärke som ansluter din personlighet om ni vill starta ett framgångsrikt företag Att identifiera din persona gör det lättare att bygga ett e-handelsvarumärke. Du kan undvika tjejfärger och bilder om du säljer produkter till företagskvinnor som är intresserade av att leva ett hållbart liv.
Men innan du sätter igång din butik och går in på att bygga ett varumärke – det finns några grundläggande steg du måste ta.
Välj Din Butiks Namn
Att hålla namnet på er webbplats och det juridiska namnet på ert företag behöver inte vara identiskt men att hålla dem konsekventa har sina fördelar. Se till att det du väljer passar din nisch – du vill inte välja ett varumärke i sista minuten.
Om du inte är bekant med denna process finns det företag som har gott om resurser för att hjälpa dig att komma igång. Leta aktivt efter mentorer – deras råd kan vara ovärderliga, även för små saker som att skaffa företagslicenser. Ett av de smartaste besluten som ni kan göra är att hitta någon som kunde visa mig repen.
Hitta Rätt Leverantörer
Det är i ditt bästa intresse att hitta den bästa kvaliteten och de bästa priserna för de produkter du säljer eller material du använder för att skapa dina produkter eftersom du kommer att ha mycket konkurrens om att sälja produkter online. Shoppa runt tills du hittar en leverantör som du vill göra affärer med på lång sikt-detta inkluderar din e-handelsprogramvara (din ”kundvagn”). Tänk skalbar från början.
Steg 5: Slutför Din Affärsplan För E -Handel
Nu borde du ha en bra uppfattning om hur ditt företag kommer att se ut. Du har din målmarknad, din produktnisch och ditt varumärke. Nu är det en bra tid att gå tillbaka och sätta upp din affärsplan på papper och bestämma din startbudget, lånebehov och månadskostnader.
Ekonomi
Den viktigaste aspekten av ett företag är den ekonomiska. Räkna ut din break-even-punkt, både i enhetsförsäljning och varaktighet (i månader). Varje verkligt företag är en investering av resurser. Tyvärr så är det många företagare som inte tar sig tid att beräkna sina intäkter och utgifter. Om du inte kan räkna ut din vinstmarginal kommer du att misslyckas.
Affärsplaneringsfasen är också när du vill stryka ut detaljer som din personal, produktsökning, logistik och marknadsföringsbudget. Se till att du förstår alla tillgängliga finansiella resurser som är tillgängliga för dig.
Lagerhantering
Många företagare undviker att sälja fysiska produkter online. Du kan använda uppfyllelsescenter för att hantera inventeringen åt dig. Så behöver du inte lagra dina produkter i ditt garage till exempel för att sälja online.
Lagerhanteringsprogramvara hjälper till att hålla ditt företag organiserat, särskilt om du har att göra med ett stort lager av föremål. Men jag skulle inte rekommendera det för nybörjare. Håll det enkelt när du börjar. Beställ produkter från tillverkningen och skicka dem direkt till leveranscentret. Se till att du stryker ut logistiken innan du bygger din butik. Även om du skickar dropshipping måste du veta var ditt lager kommer ifrån.
Och inget e-handelsföretag kan lyckas utan en gedigen strategi, så se till att ha det också beskrivet.
Steg 6: Skapa Din Webbutik
Du måste registrera ditt domännamn och eventuella omdirigeringsadresser som kan vara relevanta när du officiellt är en e-handelsföretagare. Du kommer att behöva designinformationen du bestämde dig för i det sista steget nu, när du äntligen bygger din butik. Vilken design du än väljer måste också vara kompatibel med din e -handelsprogramvara.
Det finns bokstavligen hundratals e-handelsplattformar. Att välja rätt e-handelsprogramvara är inte lätt. Du måste noggrant utvärdera saker som laddningshastighet, funktioner, kompatibilitet med olika betalningsgateways, kompatibilitet med din affärsstruktur, dina webbutvecklare, SEO-vänliga funktioner och mer.
När du väl har bestämt dig för din e-handelslösning, anlita inte dyrt utvecklingsföretag. Använd bara ett tema. Du kan behöva betala en liten avgift eller så för att få en bra mall, beroende på vilken kundvagn du väljer och vad de erbjuder.
Det finns massor av teman för Shopify och WooCommerce.
Om du inte vill oroa dig för att ta kreditkortsbetalningar kan du sälja produkter online på en marknadsplats som Amazon.
Gillar du tanken på din egen digitala butik? Se till att din e-handelsplattform kan skala med dig och integreras med populära e-handelsmarknader för att öka din exponering.
Du måste också konfigurera din e-postmarknadsföring och automatisering när du ska skapa din webbutik.
Detta är viktigt att konfigurera INNAN du får trafik. E-postmarknadsföring är avgörande för att skapa konverteringar. Se till att du ställer in kuponger, tackar e -postmeddelanden och merförsäljningar så att du kan göra besökare till shoppare. Du måste också tänka på kundsupport.
Steg 7: Locka Kunder Till Din E-Handelsbutik
Du måste marknadsföra din butik. När du valde din vagn är det viktigt att tänka på sökmotorvänliga funktioner. De är INTE alla lika.
Nyckelord-fyllningsdagarna i början av 2000-talet är sedan länge borta, men SEO lever och mår bra. Det är inte bara att tänka på att driva trafik till din webbplats. Utan du måste ha sökord och söktermer i åtanke på varje sida på din webbplats, i dina webbadresser och i dina annonskampanjer.
De bästa e -handelssajterna satsar stort på onlinemarknadsföring. Prenumerera på marknadsföringsnyhetsbrev eller lyssna på digitala marknadsföringspodcaster för att hålla pulsen på den digitala marknadsföringsindustrin och få mätt av marknadsföringstips.
Typer Av Marknadsföring
Om marknadsföring av din webbplats verkar överväldigande, kommer du att anlita hjälp? Då det är mycket att tänka som, kommer du att använda sponsrat innehåll, sociala medier, pay-per-click-annonser eller en kombination av strategier? Hur kommer du att övervaka vilka kampanjer som driver trafik till din butik?
Din webbplats är inte det enda du behöver för att driva trafik till. Produkten / produkterna du väljer måste också ingå i din marknadsföringsbudget.
Ditt uppdrag är att sälja produkter, inte driva trafik. För att sälja produkter måste du tänka bortom din webbplats och leta efter expansionsområden.
första steget är att skapa en e-postlista oavsett vad och hur du väljer att sälja. Lägg upp gratis produkt på din webbplats, starta en kampanj på sociala medier för att få prenumeranter eller värd en giveaway där posten ”avgift” är din kunds e-postadress.
Att köra en giveaway är en bra marknadsföringstaktik för att snabbt få trafik och prenumeranter. Giveaways har den extra fördelen att öka din varumärkesnärvaro och produktsynlighet. Att bygga en e-postlista ger dig en grupp varma leads att arbeta med, vilket gör försäljningsprocessen mycket enklare.
Att ge konsumenterna innehåll och kuponger via e -post hjälper dig att hålla ditt varumärke i åtanke, skapa trovärdighet och öka försäljningen. Håll dina e-postmeddelanden intressanta – be om dina kunders input ofta, inklusive recensioner. Skicka dem också dina nya blogginlägg. Det är viktigt att blanda i användbart innehåll och inte bara mata på dem med försäljningserbjudanden. Svara snabbt på kundservice och produktkvalitetsfrågor och arbeta med att bygga relationer.
Ingen försäljningsinteraktion handlar om den första försäljningen; fokusera alltid på nästa.
Analysera Webbplatsens Prestanda
Titta på hur och var trafiken flyter på din webbplats. Är dina produktsidor inriktade på din persona? Tappar du potentiella kunder på samma ställe? Om du driver trafik till din butik men ingenting säljer kan du åtgärda läckorna i din säljtratt genom att noggrant optimera varje sida och titta närmare på dina produktlistor. Det finns verktyg som kan hjälpa dig att övervaka och optimera varje steg i försäljningsprocessen så som Google Analytics för att hjälpa till med den här uppgiften.
Titta på partner- och affiliate-marknadsföring för att öka din varumärkesnärvaro genom att erbjuda affiliate-marknadsföringsalternativ och samarbeta med återförsäljare i dina axelnischer.
Du kan också erbjuda bloggare i din nisch ett gratis prov på din produkt i utbyte mot recensioner. Om du säljer produkter på Amazon är ett enkelt sätt att få konsumentens respekt och förtroende (och recensioner) att be om feedback. Inkludera ett kort med varje produkt som ber om en ärlig granskning och ger kontaktinformation för ditt företag (e -post räcker, om du inte har en dedikerad telefonlinje för kundtjänst ).
Redo Att Starta Ditt Onlineföretag?
Vad väntar du på? Med så många framgångsrika e-handelsföretag är det dags att tänka stort och starta eget. Du kan sälja vad som helst på nätet!
Att driva en framgångsrik e-handelswebbplats behöver inte vara en kamp eller dyr.
Om du tar dig tid att läsa igenom resurserna ovan kommer du att spara hundratals timmar arbete och du vet var det är mer troligt att du får dina pengar i e-handel.