Organisk trafik är olik alla andra marknadsföringstrafikkällor. Varje webbplatsbesökare är gratis och varje session är en potentiell försäljning. Organiska användare har inga direkta marknadsföringskostnader till skillnad från betalda kampanjer i sök eller sociala. Men allt oftare fastnar många onlinebutiker i ett innehavsmönster för e-handel SEO-tillväxt. De är osäkra på hur man bygger målsidor som fungerar bra i sökningen och drar högkvalitativ trafik. Till skillnad från betald trafik är det inte så enkelt att öka din synlighet organiskt som att öka din annonseringsbudget.
Om du känner att du slår i en vägg för de typer av effektiv e-handel SEO du kan skapa, så är vi här för att hjälpa. Genom denna guide med några tips kan det hjälpa dig att öka webbplatsens rankingpotential. Detta bör ge dig en baslinje för att identifiera var du ska fokusera dina ansträngningar i år och för att granska din webbplats.
Innan ni börjar
Vi kan inte lova att du kommer att se positiva vinster på eran e-handels butik även om du genomför varje förändring som ni kan läsa i denna guide. Då det som fungerar för branschen som ni är inriktad i som helhet kanske inte fungerar för eran webbplats.
Alla ändringar du gör på din webbplats bör göras noggrant. På detta sätt kan du se vad som fungerar för dig – och vad som inte fungerar – och kunna anpassa din strategi innan några ändringar blir permanenta.
1. Låt sökmotorer läsa recensioner
Ni kan locka nya kunder genom ett unikt och informativt innehåll på era produktsidor. Om du har hundratals produktsidor kan du ha bandbredd för att ständigt skapa nytt innehåll. Ett alternativ för att utveckla en stadig ström av nytt innehåll är med produktrekommendationer och recensioner. Dina kunder skickar in recensioner och fungerar som säljare för att övertyga andra om att konvertera.
Många av kunderna litar nästan lika mycket på nätrecensioner som på personliga rekommendationer från vänner eller familjemedlemmar, vilket innebär att några recensioner kan räcka långt för att öka din konverteringsfrekvens.
Att markera dessa recensioner på din webbplats är bra för användare, men också för dina e-handels SEO-insatser. Innehållsrika recensioner ger nya uppdateringar av dina sidor, något som förbättrar sammanhanget som sökrobotar behöver för att förstå varför de ska visa din produkt i ett sökresultat istället för en av dina konkurrenter och Google belönar detta.
Tyvärr visar några av de mest populära produktgranskningsverktygen detta rika, värdefulla innehåll på ett sätt som sökmotorer inte kan läsa. Med dessa verktyg injiceras recensioner på din sida via JavaScript och själva granskningstexten finns inte i källkoden. Medan Google blir bättre på att förstå denna komplexa kodning är det inte perfekt. Om sökrobotar har svårt att förstå ditt JavaScript ignoreras det helt.
När du bygger en granskningsplattform väljer du en som bäddar in granskningsinnehållet direkt i HTML-koden på din webbplats. Detta garanterar att både sökmotorer och användare kan läsa dessa rekommendationer, förbättra din sökordslista med en så kallad ”long tail” och öka dina kvalificerade trafikleads.
2. Skapa dynamisk metabeskrivning
Metabeskrivningen visas direkt under en sidtitel i SERP:erna. Google läser inte vad som står i metabeskrivningen, men kunder kan gör det. Förutom titeln och webbadressen är det den enda informationen de har på din webbplats innan de bestämmer om du får deras klick eller inte.
Det en utmaning att hitta ett sätt att skriva engagerande metabeskrivningar i stor skala om man har en e-handelssajt som erbjuder tusentals produkter som ofta byts ut säsongsmässigt. Vissa företag investerar tid i att skapa en unik beskrivning för varje sida, men det är inte möjligt om du är ett litet företag eller en större varuhushandlare.
Smarta SEO-are skapar en uppsättning regler för att automatisera skapandet av metabeskrivningar samtidigt som det skapar unikt innehåll. Detta är lite kod som använder en förutbestämd uppsättning regler för att skriva relevanta beskrivningar automatiskt.
Till exempel kan följande regel skrivas för fotoförsäljaren B&H Photo:
Handla PRODUKTNAMN på FÖRETAGSNAMN . FÖRETAGSNAMN tillhandahåller UNDERKATEGORI och KATEGORI för alla foto- och elektronikentusiaster.
I praktiken ser produktbeskrivningen ut så här:
Handla Canon EOS Rebel på B&H Photo. B&H Photo tillhandahåller DSLR-kameror och digitalkameror för alla foto- och elektronikentusiaster.
Istället för att ta många dagar eller veckor att uppdatera en kategori, du kan då med detta schema uppdatera hela din e-handelssajt automatiskt. Med lite testning bör du kunna hitta en beskrivning som förbättrar dina organiska klick frekvenser.
3. Håll din produktbeskrivning unik
Tillsammans med metabeskrivningar vill du se till att dina produktbeskrivningar också är unika. Unikt innehåll blev en prioritet efter att Google släppte sin Panda-algoritm, som fokuserar på att marknadsföra innehåll av hög kvalitet som är relevant för användare. Målet var också att straffa duplicerat innehåll som har plockats från andra sidor.
Ett av de första stegen för att öka dina e-handels SEO-insatser är att identifiera allt innehåll på dina produktsidor som har samma textinnehåll, särskilt sidor som har samma beskrivning som produkter som erbjuds av konkurrenter eller tillverkare.
När du har identifierat duplicerat innehåll skriver du om det från grunden. Välskrivna beskrivningar ger Google ytterligare sammanhang kring vad du säljer. Vilket ökar sannolikheten för att de visar din produkt för relevanta sökningar om du gör ditt innehåll unikt jämfört med dina konkurrenter.
Skapa innehåll för din högsta marginal och bästsäljande produkter först om du behöver prioritera ditt innehåll och ha en till synes oändlig lista med produktbeskrivningar framför dig. Utveckla sedan en strategi för att ersätta dubblerade beskrivningar i faser, eller när nya produkter läggs till i ditt sortiment. Så småningom kommer du att konvertera hela din webbplats till de nya beskrivningarna.
Du använder tillverkarens beskrivningar så att ditt unika innehåll inte delas på webben om du säljer dina produkter via andra marknadsplatser som Amazon eller eBay.
4. Indexera bara en version av din domän
På tal om duplicerat textinnehåll vill du se till att det bara finns en kopia av en given sida på din domän. Tyvärr är det inte ovanligt att företag, även stora, får hela sin webbplats duplicerad. Detta händer vanligtvis när en webbplats har en aktiv ”www” och en ”icke-www-version”, som en sida som börjar med ”http”.
När du har flera dubblerade webbplatser tävlar dina sidor mot varandra i sökningen, och konkurrenter med bara en sida för en viss produkt kommer att ranka dig högre.
Dubbla sidor uppstår ofta när underdomäner inte blockeras av Robots.txt-filer, grindas bakom en lösenordskyddad inloggningsvägg eller omdirigeras till huvudsidan www. Sökmotorns sökrobotar hittar dubblettsidorna och delat eget kapital mellan i rankingen. Istället för att en sida får 100% av värdet får två sidor 50%.
Det finns många steg du kan vidta för att identifiera om du har flera versioner av din domän indexerad:
- Genomsök på din webbsida med ett verktyg som Screaming Frog
- Granska Google Analytics – data för organiska målsidor för att se om oönskade underdomäner visas.
- Sök i Googles index för din webbplats med hjälp av avancerade modifierare, till exempel ”site:minsida.se -inurl: www” för att visa alla indexerade sidor på din webbplats som inte finns på www-underdomänen.
Helst blockerar du alla dubbletter innan du skapar dem, se till att uppdatera dina robots.txt så snabbt som möjligt om du märker dem i ditt index.
5. Lägg till paginering på kategorisidor
Det sista du vill tvinga användare att ladda allt på en gång och sedan rulla igenom listor tills de hittar något de vill ha om du har kategorisidor med tusentals produkter. De flesta e-handelswebbplatser löser detta genom att dela upp kategorin till lättsmälta sidor med bara en del av listorna, vanligtvis med 25–50 objekt per sida.
Även om detta är bra för kundupplevelsen, kan det ha en negativ inverkan på din e-handel SEO eftersom Google inte är säker på vilken kategorisida som ska visas för användare i sökresultat. Genom att lägga till SEO -pagineringselement med taggarna ”rel=next” och ”rel=prev” berättar Google och andra sökmotorer hur sidor är relaterade till varandra.
En webbutvecklare kan också ge användarna möjlighet att se alla listor på en sida. Om du bestämmer dig för att lägga till alternativet på dina e -handelssidor, se till att du följer de kanoniska reglerna som beskrivs av Google för att förhindra förvirring och straff från sökroboten.
6. Använd schematisk kod
Schematisk markering är ett av de mest effektiva men underutnyttjade verktygen för SEO e -handel. Dessa små kodavsnitt förbättrar dina resultat genom att placera stjärnbetyg och priser direkt i Googles sökresultat. Även om schematisk data inte är en direkt rankningsfaktor, kan detta öka din klick frekvens och ge ett visuellt tilltalande tillägg sammanhang för potentiella kunder.
Enligt en studie från Search Engine Land 2014 visas strukturerad markering i 36% av sökresultaten, men mindre än en procent av alla webbplatser har det på sina sidor.
Att implementera strukturerad markering på din webbplats innebär att du lägger till kod till dina sidmallar från Schema.org . Detta är ett kraftfullt verktyg för alla företag som är villiga att starta det.
När dessa schemadata är korrekt integrerade i din kod kan detta påverka klick frekvensen positivt och kan göra så att Google gör effektivare sökresultat.
7. Prioritera hastighet
Hastigheten är en rankningsfaktor i Googles mobilsökresultat. Tillsammans med att det påverkar din e-handels SEO har webbplatshastigheten en betydande effekt på användarupplevelsen. En genomsnittlig ökning av din mobilwebbplatshastighet med en sekund kan öka avvisningsfrekvensen, minska din konverteringsfrekvens och minska dina sidvisningar.
SEO-experter måste snabbt identifiera och korrigera allt som sänker din sidhastighet. Då Googles säger att en sida ska laddas på under fyra sekunder, och ju snabbare din webbplats blir, desto bättre.
Börja med att övervaka avvisningsfrekvensen, laddningstiden och tiden på plats för att förstå hur snabbt din webbplats är. Du kan också använda kostnadsfria verktyg för att identifiera flaskhalsar i sidhastigheten.
8. Kanoniska webbadresser
E-handelssajter har några av de rörigaste och längsta webbadresserna du hittar online. Ju större butik desto sämre blir det eftersom inkludering av parametrar från sök- och navigationssystem kan lägga till miljontals unika webbadresser baserade på klickvägar.
Det är inte ovanligt att se stora återförsäljare med upp till 1000 URL-varianter för en enda produkt. Tack vare sökfunktionen är detta resultat ofta oundvikligt, eftersom det sista du vill göra är att hindra din kund från att hitta de produkter de letar efter.
Tyvärr är detta scenario besvärligt för återförsäljare och märken eftersom det slösar bort Googles tid när sökrobotarna spårar och indexerar varje version av webbadressen. Om så är fallet med ditt företag, se till att du eliminerar indexuppblåsthet med Googles verktyg för uteslutning av parametrar och kanoniska taggar.
9. Begränsa arkitekturdjupet
Att minska djupet på din webbplats arkitektur kan öka rankningen av dina kärnkategorisidor genom att konsolidera webbplatsens eget kapital. Vanligtvis är den bästa praxisen inom e-handel SEO att konstruera en mer horisontell arkitektur som begränsar djupet på sidor som Google måste absorbera för att hitta och isolera kategorier.
I e -handel är det inte ovanligt att se arkitektur som verkar pågå för alltid, till exempel:
Hem> Kategori> Underkategori> Familj> Märke> Produkt
Även om den här detaljerade arkitekturen kan vara vettig för dina produkter, begraver den de mindre kategorisidorna, om du varje gång skapar en ny gren gör det mindre troligt att Google kommer att tilldela den sidan något värde.
Att utveckla en grund webbplatsarkitektur, med de flesta sidor som bara finns en eller två underkategorier utanför den primära domänen, ökar värdet som Google tilldelar varje sida.
10. Avindexera utgående produkter
När dina produkter säljs slutar du troligtvis en 404-felsida på webbplatsen, vilket innebär att sidan inte längre finns. Det betyder att webbläsare inte hittar någon information om de försöker navigera på din webbplats eller besöker sidan via en befintlig länk. Tyvärr är dessa 404 sidor ofta länkade till av interna och externa källor och fångar Googles sökrobotar som blir förvirrade av för många omdirigeringar eller återvändsgränder.
Minska istället 404 sidor genom att etablera en process för att snabbt ta bort den gamla sidan från Googles index. Du kan också automatiskt omdirigera användare till kategorin, varumärket eller familjesidan så att användare kan fortsätta surfa även om den specifika produkten inte är tillgänglig.
11. Kör med sociala signaler
Genom att göra interaktioner med sociala medier hjälper det till att driva varumärket, öka synligheten och hjälpa företag att utveckla en gemenskap av aktiva fans online. Även om det inte finns något direkt samband mellan sociala medier och e-handel SEO, kan sociala medier vara en kraftfullt som pekar sociala sökrobotar på hälsan och värdet på din webbplats.
Ännu viktigare är dock att sociala medier ger dig en annan möjlighet att nå och interagera med dina användare. Facebook-, Twitter- och Instagram-konton gör så att du kan visa upp den mänskliga sidan av ditt företag och ger dig ett sätt att svara på frågor. De mest framgångsrika e-handelsföretagen på sociala medier är de som verkligen kontaktar kunder och ger verkligt värde online.
12. Använd dig av dynamiska webbplatskartor
En av de största möjligheterna inom eCommerce SEO är sökord med en ”long tail”. Dessa sökfrågor har inte en stor sökvolym och har vanligtvis fyra eller fler ord. Vad de saknar i volym kompenserar de för i intäkter, eftersom dessa termer vanligtvis har en högre konverteringsfrekvens eftersom kunder som använder dem i allmänhet är närmare att göra ett köp.
Korrekt inriktning på ”long tail” sökord kräver ofta att innehåll skapas djupt inom din webbplatsstruktur. Google måste hitta dem och genomsöka dem för att tilldela värde i sökresultaten även om dessa sidor kan ha exakta svar som dina kunder letar efter.
Ett sätt att dra fördel av ”long tail” söktermer är med dynamiska webbplatskartor. Dynamiska webbplatskartor är automatiskt genererade XML-filer som beskriver alla webbadresser på din webbplats i ett format som gör det enkelt för Google.
I huvudsak ger du sökmotorer tips om hur dina sidor klassificeras för att underlätta deras arbete vid genomsökning och lagras.
Att skapa en dynamisk webbplatskarta är ganska enkelt, men att behålla det är svårare. Det är lätt för e-handelswebbplatskartor att bli föråldrade, sakna webbadresser när de delas med sökrobotar eller ha trasiga webbadresser till och med.
Överväg att investera i ett verktyg som automatiskt genererar dynamiska webbplatskartor. På så sätt kan du känna dig säker på att webbadresserna är uppdaterade och korrekta samt att Googles sökrobotar får den information de behöver dagligen.
13. Satsa på lokal SEO
Har du såväl fysiska butiker som e-handelsnärvaro? Att skapa lokala sidor kan leda till betydande e-handels SEO-förbättringar av både lokal och icke-märkt lokal trafik.
Lokala resultat visas när en användare geografiskt nära din butik söker efter tjänster eller produkter som du erbjuder. Potentiella kunder kan lära dig dina öppettider, vägbeskrivningar till din plats och eventuella erbjudanden eller evenemang som du kan komma på.
14. Marknadsför ditt innehåll
Traditionella uppsökande strategier förbises ofta av återförsäljare men fungerar som kraftfulla trafikförare och länkbyggnadstaktik som kan förbättra din e-handel SEO. Om en blogg, webbplats eller påverkare som dina kunder litar på och uppskattar ditt innehåll delar de det med sin publik, driver trafik till din sida, ökar din totala räckvidd och bygger en värdefull ”backlink” till dina sidor.
I dagens SEO-miljö överträffar länkkvalitet kvantitet. En länk från en pålitlig webbplats räknas mer än något antal artificiella länkar som placeras i kommentarsektioner, forum eller relaterade webbplatser av låg kvalitet.
Du måste göra något som är värt att länka till för att bygga naturliga, auktoritativa länkar. Oavsett om det här är en infografisk och interaktiv sida eller originalforskning måste det vara något som engagerar dina läsare. Partnerutgivare kommer att vara mer öppna för att presentera ditt innehåll för sin publik om du gör ditt innehåll lärorikt och inte består av reklam. Du måste börja med bra innehåll innan andra människor vill länka till det.
15. Överväg att köra HTTPS
Google har gjort ett enormt offentligt arbete för att uppmuntra migrering av domäner till säkra HTTPS-miljöer. Alla webbplatser som inte använder HTTPS i sin webbadress att markeras som ”inte säker” i Chrome.
Återförsäljare förlitar sig på kundernas förtroende för att konvertera dem. Kunder kommer inte att ge dig kreditkortsinformation eller andra personliga indikatorer om de inte tror att din webbplats är säker. Om du vill fortsätta driva organisk trafik och hjälpa kunderna att lita på ditt varumärke behöver du en HTTPS -miljö.
16. Hjälp Google att förstå din video
Videoinnehåll är ett bra sätt att öka varumärkets synlighet och öka din e-handels SEO. Nästan 65% av kunderna säger att de köpte en produkt efter att ha sett en märkesvideo på sociala medier. Vidare har videoinnehåll varit känt för att öka en organisk trafik i kombination med värdefull text.
Många märken glömmer att tillhandahålla skriftliga avskrifter när de laddar upp videoinnehåll. Google kommer att se att du lade upp en video, men utan avskriften har de inget sammanhang för vad det handlar om.
Överväg att ladda upp videon till YouTube och placera den på din webbplats med det transkriberade ljudet nedan om du planerar att göra videor ofta. Se till att formatera texten så att den är lättläst. Detta ger inte bara Google kontext för din video, den tilltalar också kunder som vill lära sig vad videon handlar om innan de trycker på play. Använd rubriker för att separera olika idéer och dela upp texten i små stycken som är lätta att skumma. I huvudsak blir ditt videoinnehåll blogginlägget för videon.
17. Rensa din HTML
HTML är koden och andra element på din webbsida som berättar för kundens webbläsare hur du visar ditt innehåll. Google använder också HTML för att förstå innehållet och hur det visas för mänskliga besökare HTML.
Utan HTML skulle dina kunder se antingen en tom skärm eller ännu värre, en massa oläslig text. Titeltaggar, metabeskrivningar och rubriker hjälper alla människor hur man snabbt hittar den information som är mest relevant för dem och för att förstå vad din sida handlar om.
Google använder din HTML-information för att förstå relevansen av ditt innehåll. Effektiv användning av HTML en rankningsfaktor, eftersom ju lättare det är för en sökrobot att avgöra vad ditt innehåll handlar om, desto lättare är det för användare.
Granska din HTML-kod för att se till att den inte är föråldrad, skrymmande eller gör mer skada än nytta. Några nedskärningar kan förbättra din e -handels SEO samtidigt som du ökar din totala webbplatshastighet.
18. Identifiera möjligheter
Med all sannolikhet varierar rankingen på din webbplats mycket. Många produkttermer och kategorier rankas sannolikt bra, medan vissa är mycket djupare i sidlistorna inom Google. Dina kärnartiklar driver förmodligen din organiska trafik, medan mindre produkter har svårt att skapa länkar.
Strategiska e-handels SEO-team kommer att följa en daglig process för att granska dessa rankningar för att isolera kategorierna och produktdetaljsidorna som behöver förbättrade innehållsansträngningar. Det finns många verktyg som ger dig en uppdaterad bild av din position i organisk sökning, tillsammans med en uppskattning av hur den positioneringen ska översättas till trafik.
Du har ett begränsat antal SEO-resurser för e-handel. Använd dessa data för att hitta lågt hängande frukt som du enkelt kan optimera för bättre resultat och sidor med låg prestanda som borde göra det bättre.
För att förstå vilka frågor du ska svara på, titta på historiska data som samlats in genom din sökning på plats eller genom online förfrågningar i Googles Search Console. Lägg märke till de frågor som användarna redan ställer och ge dem ett sätt att hitta den information de behöver. Var noga med att göra varje fråga till en unik sida och svara på frågan så detaljerad som möjligt för att tilltala sökrobotar och röstsökande användare.